Systematiskt kvalitetsarbete

Andreas Dahl

SOSFS 2011:9

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete



3 kap. Ansvar för och användning av ett ledningssystem


1 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska ansvara för att det finns ett ledningssystem för verksamheten.

Ledningssystemet ska användas för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet.


2 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska med stöd av ledningssystemet planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten.


3 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska ange hur uppgifterna som ingår i arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten är fördelade i verksamheten.

Systematiskt kvalitetsarbete 


För att verksamheten ska fungera bra, minska risken för att organisationen ska göra misstag och för att minska riskerna för brukarna, kunderna eller klienterna som berörs av den verksamhet som företaget tillhandahåller krävs en organisering av rutiner både internt och externt. Det behövs rutiner för både den egna interna organisationen som för verksamheten i övrigt. Det systematiska kvalitetslednings arbetet handlar om att utöver verksamhetens policies och övriga regelverk ha regler och rutiner för vad ni ska göra när olika händelser sker, och framförallt vad ni ska göra för att minimera händelser i verksamheten. 


VIS Consulting hjälper ert företag eller organisation med att belysa er organisation, tillsammans med er skapa fungerande rutiner för det systematiska kvalitetsledningsarbetet samt utbildar i genomförandet av de beslutade regelverket.